Dříve používané, dnes již neplatné specifikace podle API zahrnovaly tyto třídy podle stoupající náročnosti:
klasifikace API použití sledované kritické ukazatele TA mopedy a motory do 50ccm opotřebení pístů, zanášení výfuku TB skútry a výkonné motory 20 - 250 ccm opotřebení pístů, zanášení výfuku, ztráta výkonu a samozápaly vlivem úsad TC velmi namáhané motory 20 - 500 ccm spalující chudou směs opotřebení pístů, zanášení výfuku, ztráta výkonu a samozápaly vlivem úsad, zapékání pístních kroužků
Obdobně fungovala klasifikace TSC – 1, TSC – 2, TSC – 3. Od roku 1993 jsou uvedeny nové japonské specifikace JASO: FA – FB – FC.
Testování se provádí na plnorozměrových motorech Honda a Suzuki a sleduje se především maznost, kouřivost (low smoke, smokeless) a úsady ve výfuku.
mazání podle druhu:
- směsí (palivo + olej v poměru 1 : x)
- odděleně čerpadlem v závislosti na otáčkách motoru (do nádrže pouze palivo a olej do oddělené nádobky).Tento systém vyžaduje výhradně předředěných olejů pro lepší průchodnost. Praktické rady: Opět se držet předpisu výrobce motoru a s přihlédnutím k individuálním podmínkám možno upravit mísící poměr: •u motocyklů staršího data, kdy výrobce neuvažoval s podstatným zvýšením kvality soudobých olejů (např. starší modely zn. Jawa měly doporučený poměr 1 : 33, někdy i 1 : 25), je možno za používání ověřeného kvalitního oleje mazat bez problémů 1 : 50. •při provozu výhradně ve městě lze snížit mísící poměr o 0,5 %.Tento
Praktické rady:
Opět se držet předpisu výrobce motoru a s přihlédnutím k individuálním podmínkám možno upravit mísící poměr:
- u motocyklů staršího data, kdy výrobce neuvažoval s podstatným zvýšením kvality soudobých olejů (např. starší modely zn. Jawa měly doporučený poměr 1 : 33, někdy i 1 : 25), je možno za používání ověřeného kvalitního oleje mazat bez problémů 1 : 50.
- při provozu výhradně ve městě lze snížit mísící poměr o 0,5 %.
Pečliví motorkáři, kteří mažou směsí, si koupí kvalitní olej, dávku si doma odměří do lahvičky odměrným válcem a u čerpadla si ji pouze nalije do nádrže a zalije úměrným množstvím benzínu. Mísící stojany a služby mnoha neochotných čerpadlářů dávkujících pofidérní poměr oleje pofidérního původu nelze ze zkušeností doporučit. U motorů vybavených přívěrou ve výfuku je třeba používat výhradně syntetických olejů, protože sebelepší minerální olej může vytvářet úsady a vyřadit tak přívěru z provozu.